Ini bukan blog milik kerajaan ... tak payah lah nak serius sangat ...

Wednesday, September 14, 2011

mereka..

Teringat saat aku berumur 10 tahun, pulang rumah dengan tangan berdarah akibat jatuh dikejar anjing..

"apo kono tangan kau ni??" ... dia bertanya dengan nada serius ...



"takdo apo, jatuh sikit yo.. kono kojar anjing tadi.."  ... aku berbicara sambil menahan sakit...

"bang! cucu kito kono kojar anjing!" ... dia berteriak memanggil Tok Abah ...




5 minit kemudian...

boooommmm!!!! (bunyi tembakan senapang patah) ..

"kau kojar cucu den yo.. raso kau..."   Tok Abah berteriak dengan kuat..

Anjing yang mengejar aku kelihatan rebah dengan kesan tembakan di badannya.. Ketika itu Tok Abah la hero aku..

***

Tok Abah... hero aku sampai bila-bila... seorang guru silat yang disegani.. ada sesetengah orang kampung memanggil Tok Abah dengan nama panggilan Pak Hitam Rimau.. Bila aku tanya Tok Abah.. dia senyum je.. kadang-kadang stress jugak bila pertanyaan kita tak dilayan...Macam mana la diorang boleh panggil Tok Abah dengan gelaran garang macam tu.. sedangkan Tok Abah ni jenis yang penyabar sangat... Aku tak pernah dengar dia tinggi suara pun...Tok Wan sendiri kata Tok Abah memang penyabar dari dia muda lagi sebab tu Tok Wan syok kat dia...

Tok Wan... penyelamat nyawa aku... seorang bidan kampung yang dikenali ramai.. jugak merupakan tukang urut... banyak kali dah jatuh terseliuh ke.. patah ke.. dia la yang ubatkan... aku kagum dengan Tok Wan sebab dia hafal jenis-jenis daun hutan... dan dia tau kegunaan daun-daun tu.. dah macam kamus National Geographic..

***

Dua insan serba sederhana dengan kehidupan yang tidak terlalu mewah dan tidak terlalu susah.. Aku bahagia tinggal dengan diorang walaupun sekarang aku dah duduk dengan ayah dan mama..

buat Tok Abah... saya sayang Tok Abah.. harini saya balik kampung... Kita sama2 jenguk Tok Wan kat hospital..

buat Tok Wan... tunggu saya tau kat hospital.. saya nak balik kampung dah ni... nanti saya datang tengok Tok Wan ye..

p/s : Tok Wan dimasukkan ke hospital semalam.. mungkin faktor usia menyebabkannya jadi begitu.. jadi harini aku akan balik kampung... tak tau lagi bila balik KL...  oh ye.. teringat plak masa haritu.. belum puas beraya dengan diorang.. cerita pasal raya haritu?? Klik sini..

No comments:

Post a Comment